CUERPO DE INSPECTORES DE EDUCACIÓN: EL DESEMPEÑO ACCIDENTAL DE LA FUNCIÓN INSPECTORA

Víctor Manuel Gutiérrez Martínez


Inspector Central de Educación. Consejería de Educación, Cultura y Deportes de Castilla La-Mancha.

José Luis González Fernández

Inspector Central de Educación. Ministerio de Educación y Formación Profesional.

DOI: https://doi.org/10.52149/Sp21/59.5

 

RESUMEN
Siendo el acceso al cuerpo de inspectores de educación un aspecto de interés, no lo es menos el del desempeño de las funciones propias de ese cuerpo por parte de funcionarios que desempeñan estas funciones eventualmente durante períodos de tiempo más o menos prolongados.
En este artículo se va a analizar la manera de composición de las bolsas de trabajo de inspectores accidentales. También se estudiará la situación actual de las plantillas de inspectores de educación en las diferentes Comunidades Autónomas (en adelante CCAA). De este modo, se pretende dar una visión general sobre aspectos relativos al desempeño de las funciones inspectoras en las diferentes CCAA (salvo el País Vasco de la que no se han logrado obtener datos), tales como la proporción de accidentales en las plantillas, la proporción de inspectores en relación a la población o las variaciones de las plantillas en los últimos años, tal que entre estos y otros aspectos, se pueda dibujar un escenario que haga tener idea de la situación actual de la accidentalidad en la inspección en España.

PALABRAS CLAVE

Inspección de educación, accidentalidad, interinidad, administraciones educativas, plantillas, atención a la comunidad educativa.

ABSTRACT

Undoubtedly, an aspect of interest is that of access to the body of education inspectors, but it is no less so that of the performance of the functions of that body by officials who, not belonging to it, perform these functions for more or less periods of time prolonged.
It is worthwhile, due to the situation of this performance by officials of other educational bodies in the CCAA, as well as in the area of management of the MEFP, to pay the attention that is intended in this article to this situation, which is, without a doubt, different depending on the territory of the country in which we are located and the most recent history of the management of the same regarding the needs of urgent need of the coverage of inspector positions, in accident regime. In this way, it is intended to give a general vision on aspects related to the performance of the inspection functions in the different Autonomous Communities (except the Basque Country from which data have not been obtained), such as the proportion of accidents in the workforce, the proportion of inspectors in relation to the population or the variations of the workforce in recent years, such that among these and other aspects, a photo can be drawn that gives an idea of the current situation of accidents in the inspection in Spain.


KEYWORDS

Educational Inspection, interim, educational administrations, employee workforce, attention to the educational community.

 


Supervisión 21 - Nº 59 - Enero 2021

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